Jaka jest prawda o opakowaniach kartonowych, ze sklepowej półki?


Jaka jest prawda o opakowaniach kartonowych, ze sklepowej półki?
2018-08-03
Z produktami w opakowaniach kartonowych mamy styczność niemal codziennie, lecz wciąż wiemy o nich niewiele.

Z produktami w opakowaniach kartonowych mamy styczność niemal codziennie, lecz wciąż wiemy o nich niewiele. Jak pokazują wyniki badań, mimo tego, że prawie połowa badanych[1] kupuje soki w opakowaniu kartonowym, tylko 32% z nich uważa, iż zapewniają one zachowanie wartości odżywczych produktu. Czy przekonania badanych są słuszne? Jakie właściwości mają opakowania kartonowe? Tłumaczy ekspert dr hab. inż. Jarosław Markowski, Prof. Instytutu Ogrodnictwa.

 

Wartości odżywcze w bezpiecznym opakowaniu

Opakowania kartonowe mają wiele zalet, z których konsumenci nie zawsze zdają sobie sprawę. Wciąż np.: niska jest świadomość faktu, że są to opakowania bezpieczne, które, ze względu na zastosowane przebadane materiały, nie wywierają negatywnego wpływu na zawarte w nich produkty i na zdrowie konsumentów – komentuje dr hab. inż. Jarosław Markowski, Prof. Instytutu Ogrodnictwa. I wyjaśnia opakowania kartonowe, w których możemy kupić np.: soki lub mleko, składają się z trzech materiałów, są nimi: papier, który stanowi nawet ponad 70% opakowania, polietylen, który stanowi ok. 20% masy opakowania oraz warstwa aluminiowa, która co ciekawe jest osiem razy cieńsza od ludzkiego włosa. Każdy z tych trzech komponentów spełnia inne funkcje, pozwalające na utrzymanie bezpieczeństwa produktu np.: soku. Papier jest dla opakowania bazą, celuloza do jego produkcji pochodzi z drewna, jest więc surowcem naturalnym. Warstwa folii polietylenowej, uznawana za całkowicie obojętną dla zdrowia konsumenta, jest barierą chroniącą warstwę papieru przed wilgocią i pomaga w utrzymaniu jakości produktów. Natomiast aluminiowa warstwa chroni produkty nie tylko przed szkodliwym działaniem światła ale i tlenu. Zanim produkt trafi do opakowania, jest ono sterylizowane w celu zniszczenia wszelkich form drobnoustrojów. Produkty pakowane poddawane są najczęściej procesowi pasteryzacji, czyli działaniu podwyższonej temperatury w jak najkrótszym czasie, a następnie szybko schłodzone i w sterylnych warunkach rozlane do opakowań. Zarówno pasteryzacja jak i wyjałowione aseptyczne opakowanie kartonowe, zapewniają produktom spożywczym dłuższy termin przydatności do spożycia bez konieczności stosowania konserwantów.

 

Ochrona i wygoda

Czynniki zewnętrzne mogą mieć niekorzystny wpływ na wartości odżywcze produktu. Temperatura i światło może negatywnie wpływać zarówno na barwę, jak też zawartość witamin oraz smak żywności, a także skracać jej okres przydatności do spożycia. Na przykład w produkcie wystawionym na działania światła zmniejsza się m. in. zawartość witaminy C. Opakowania kartonowe chronią natomiast produkt przed działaniem czynników zewnętrznych – wyjaśnia dr hab. inż. Jarosław Markowski, Prof. Instytutu Ogrodnictwa.  Innym atutem opakowań kartonowych jest ich wielkość dostosowana do różnych wymagań konsumentów oraz niewielka waga, dlatego na przykład kartonik soku, to wygodny i prosty sposób na dostarczenie organizmowi jednej z niezbędnych porcji warzyw i owoców. Zgodnie z zaleceniami ekspertów dziennie należy spożywać min. 400 g warzyw i owoców, najlepiej w podziale na 5 porcji, jedną z nich można zastąpić właśnie porcją (ok. 200 ml) soku. – Jest to doskonała metoda zapewnienia jednej porcji owoców i warzyw na przykład dla dzieci które nie lubią owoców i warzyw świeżych lub gotowanych. Warto pamiętać, że na przykład porcja soku pomarańczowego (ok. 200 ml), także tego w opakowaniu kartonowym, zapewnia ok. 50-60% dziennego zapotrzebowania na witaminę C – komentuje dr hab. inż. Jarosław Markowski, Prof. Instytutu Ogrodnictwa.

 

Wpływ na środowisko

Konsumenci są też coraz bardziej świadomi w zakresie kwestii środowiskowych – oczekują, że produkt, po który sięgamy w sklepie, będzie miał nie tylko wysoką jakość i zachowane zostaną w nim wartości odżywcze składników, z których powstał, ale także jak będzie oddziaływał na środowisko. Warto zatem wiedzieć, że wszystkie materiały wchodzące w skład opakowania kartonowego do płynnej żywności nadają się do przetworzenia. To znaczy, że cały karton, łącznie z nakrętka można poddać dalszemu przetwarzaniu. Jak wiemy, opakowania kartonowe po sokach należy wrzucać do żółtego pojemnika, gdzie trafiają tworzywa sztuczne i odpady metalowe, skąd dalej przekazane zostaną do recyklingu. Dodatkowo dobre opakowanie, może mieć również symbol FSC®, oznacza to, że powstało ono z drewna certyfikowanego, pochodzącego z lasów zarządzanych odpowiedzialnie. W takich lasach m.in. chroniona jest flora i fauna, a pozyskiwanie zasobów leśnych, nie przekracza bezpiecznego poziomu, po którym ich odnowienie byłoby niemożliwe.

 

Zachowanie wartości odżywczych produktów i jego ochrona przed czynnikami zewnętrznymi, bezpieczeństwo konsumenta, wygoda użytkowania oraz możliwość recyklingu – to bezsprzecznie zalety opakowań kartonowych. Dlatego sięgając po nie ze sklepowej półki, możemy być pewni, że wybieramy mądrze – dla siebie i środowiska.

 

 

 

 

Program sfinansowany ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
Organizator Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków.



[1] Raport z badania ilościowego IQS dla Michael Bridge, marzec 2018 r. Badanie CAWI Panel, ogólnopolska, matki dzieci uczęszczających do szkoły podstawowej, klasy 2-3, N=203

Ostatnio dodane artykuły:

CO SPAKOWAĆ DO KOSMETYCZKI NA MAJÓWKĘ? CO SPAKOWAĆ DO KOSMETYCZKI NA MAJÓWKĘ?
Majówka zbliża się wielkimi krokami, a z nią polowanie na słońce i czas na kosmetyczny reset. W tym sezonie stawiamy na lekkość i świadomą pielęgnację.

Poznaj nowości Stapiz - linia Barbet Men Poznaj nowości Stapiz - linia Barbet Men
Zastanawiasz się czy w marce Stapiz znajdziesz również kosmetyki dedykowane mężczyznom? Oczywiście! To nowości marki, które opracowane zostały do codziennej pielęgnacji włosów i brody.

Nowy uśmiech, to nowa jakość życia
Najważniejsze jest pierwsze wrażenie – każdy to słyszał. W dobie social mediów, wystąpień publicznych i powszechnego oceniania na podstawie zdjęć profilowych, aspekt wizualny zyskał jeszcze większe znaczenie.

Zmysłowa podróż inspirowana Indiami – Odkryj harmonię ciała i ducha z linią Ayurveda Zmysłowa podróż inspirowana Indiami – Odkryj harmonię ciała i ducha z linią Ayurveda
Zmysłowa podróż inspirowana Indiami – Odkryj harmonię ciała i ducha, zanurz się w przyjemności ajurwedyjskiej pielęgnacji

Pielęgnacja domowa z kosmetykami Peel Mission jako uzupełnienie terapii gabinetowej Pielęgnacja domowa z kosmetykami Peel Mission jako uzupełnienie terapii gabinetowej
W świecie pielęgnacji skóry, idealny efekt to wynik współpracy pomiędzy tym, co oferuje gabinet kosmetyczny, a Twoimi codziennymi rytuałami w domu. Kosmetyki Peel Mission przenoszą pielęgnację domową na zupełnie nowy poziom, uzupełniając efekty profesjonalnych terapii.

BLITZbee rekrutuje Chief Adventure Officera
Marka funkcjonalnych napojów BLITZbee ogłasza rekrutację na stanowisko Chief Adventure Officer (CAO) – nową rolę ambasadora marki, która łączy podróże, rozwój osobisty i aktywny styl życia.

Album Piękna – Dove i Rossmann wspierają kobiety i ich naturalne piękno Album Piękna – Dove i Rossmann wspierają kobiety i ich naturalne piękno
Marka Dove i Rossmann łączą siły, tworząc wyjątkowe kompendium naturalnego, prawdziwego piękna – Album Piękna. To kolekcja zdjęć wykonanych przez Zuzę Krajewską i historii kobiet, zebranych przez Justynę Kopińską. Bohaterkami są kobiety – takie jak nasze koleżanki, siostry, ciocie czy babcie.

więcej »

Najczęściej czytane artykuły:

Nowy uśmiech, to nowa jakość życia
Najważniejsze jest pierwsze wrażenie – każdy to słyszał. W dobie social mediów, wystąpień publicznych i powszechnego oceniania na podstawie zdjęć profilowych, aspekt wizualny zyskał jeszcze większe znaczenie.

Poznaj nowości Stapiz - linia Barbet Men Poznaj nowości Stapiz - linia Barbet Men
Zastanawiasz się czy w marce Stapiz znajdziesz również kosmetyki dedykowane mężczyznom? Oczywiście! To nowości marki, które opracowane zostały do codziennej pielęgnacji włosów i brody.